Bilim bor joyda buyuklik bo‘ladi

Prezident Murojaatnomasini o‘rganish o‘qituvchilarimizning maktab ta’limi jamiyatni o‘zgartirishiga ishonchlarini oshirib yubordi. O‘qituvchilarimiz pedagoglik kasbining mas’uliyati qanchalik yuksakligini qayta anglab oldilar. Bu mubolag‘a emas.

Prezidentimiz Oliy Majlis va xalqimizga Murojaatnomasida “Ta’lim sifatini oshirish – Yangi O‘zbekiston taraqqiyotining yakkayu yagona to‘g‘ri yo‘lidir”, degan haqqoniy talab, prinsip belgilab berdi. Ta’limning yuragi ham, drayveri ham o‘qituvchi, pedagoglarimiz. O‘quv qo‘llanmalari, yangi dasturlar albatta zarur. Lekin o‘qituvchilarga joylarga, maktablarga borib, zamonaviy, amaliy pedagogik kompetensiyalar o‘rgatilmasa, ularning samarasi yuqori bo‘lmaydi.

Nima qilmoq kerak?

Prezidentimiz bu muammoning yechimini ham ko‘rsatib berdilar. "Ta’lim dargohlariga borib, o‘qituvchi va murabbiylar bilan ko‘proq muloqot qilib, o‘quv-tarbiya ishlari sifatini oshirish bo‘yicha ular qo‘ygan masalalarni birgalikda hal etishimiz kerak", dedilar. Mana shu belgilangan vazifalardan kelib chiqib Kattaqo‘rg‘on shahridagi umumta’lim maktablarida oliy ta’lim muasssasasining kafedra filialari tashkil etilmoqda. Bundan maqsad - kafedra filiallarida metodik kunlar va iqtidorli talabalarning maqsadli amaliyotini tashkil qilishdan iborat.

2023 yildan maktab ta’limini xalqaro ta’lim dasturlari asosida butunlay isloh qilishni boshlashimiz, milliy o‘zligimiz timsoli, ma’naviyatimiz asosi bo‘lgan ona tilimizga e’tibor yanada kuchaytirilishi haqida qat’iy maqsad qilib olindi. Aynan ushbu maqsadni ro‘yobga chiqarish uchun har bir fuqaro bugundan boshlab harakat qilishi kerak. Jumladan, filialimizda ham ushbu sohada tizimli ishlar yo‘lga qo‘yilgan.

 «Milliy o‘zligimiz timsoli, ma’naviyatimiz asosi bo‘lgan ona tilimizga e’tibor yanada kuchaytiriladi.  Albatta, chet tilini bilish — zamon talabi. Ammo ona tilini bilishga majbur qilish kerak. “Mening farzandim chet tillarini biladi-yu, ona tilini bilmaydi”, degan gap Yangi O‘zbekistonga ma’qul emas. Chet tilini bilishi kerak, lekin ona tilini bilishga majbur», — dedi davlat rahbari. Bu so‘zlardan shuni anglashimiz mumkinki, ona tili bu azaliy qadriyatlarimiz va bizning o‘chmas tariximiz hisoblanadi. Ushbu qadriyatimizni avaylab-asrab, kelajak avlodga yetkazishimiz lozim.

Yurtimizda yashayotgan o‘quvchilarning sifatli ta’lim olishlari va kelajakda barkamol avlod bo‘lib kamol topishini ta’minlashda pedagogika fanining ahamiyati va o‘rni g‘oyatda muhim. Murojaatnomada keltirib o‘tilgan xalq ta’limi tizimiga tegishli vazifalardan biz, pedagog olimlar zimmasiga katta mas’uliyat yukladi.

Uchinchi Renessans poĭdevori maktabda qŭĭilmoqda. Prezidentimiz Murojaatnomasida “Insonga e’tibor va sifatli ta’lim yili”da belgilangan pedagogik islohotlarning metodologik asoslari, prinsiplari belgilab berildi. Biz ularga asoslanib, ta’lim sifatini oshirishga differensiallashgan yondashuv, tarbiyaviy ishlarni yuksak texnologiyalar asosiga qurish, o‘quvchilarda jamoada ishlash ko‘nikmalarini rivojlantirish, til, kasb, kompyuterni o‘rgatishni zamonaviy texnologiyalar asosida ishlab chiqib, maktablarimizga joriy qilamiz.

Ana shunda ta’lim va tarbiyadagi ayrim eskirgan metodlar, hammaga bir yondashishlar to‘xtaydi. O‘quvchi, talabalarning bilim, kompetensiyalari, fazilatlari darajasidan kelib chiqib, differensial yondashuv, pedagogik diagnostika joriy qilinadi. Chunki Yangi Ŭzbekiston yoshlari yangicha, sifatli tarbiya olishlari kerak. Ana shunda O‘zbekiston yoshlari Prezidentimiz orzu qilganlaridek, ko‘zlari yoniq, vatanparvar, olovqalb yoshlar bo‘lib yetishadi.

Sh.Mustafoyev,

pyedagogika fanlari bo‘yicha falsafa doktori, SamDUning Kattaqo‘rg‘on filiali dotsenti.