Olti kamchilik, olti imkoniyat, olti natija
Islohotlar ko‘zgusida aks etayotgan ayrimmulohazalar
Aholining turmush darajasi va iqtisodiy farovonligi har qanday jamiyat rivoji uchun asosiy omil. Mustaqillik yillarida bu yo‘nalishda katta yutuqlarga erishdik. Biroq hayot shundayki, har qancha harakat qilmaylik, yechiladigan masalalar topilaveradi.
Bugun jamiyatimizda kuzatilayotgan olti muhim muammoni atroflicha o‘rganib chiqdik. Ularni bartarafetish uchun aniq va amaliy olti taklif tayyorladik. Muhimi, bu takliflar qanday natija beradi, nimalargaolib keladi, degan savollarga javob sifatida oltitaasosiy yo‘nalishni belgilab oldik.
“Halollik vaksinasi”ga ehtiyoj bor
Jamiyatimizdagi muhim masalalardan biri – ma’naviyat va ma’rifat targ‘ibotining yetarli darajadaolib borilmayotgani. Bu borada davlatimiz rahbaritomonidan aniq vazifalar qo‘yilgan bo‘lsa-da, amaliyotdako‘zlangan samaraga erisha olmayapmiz. Ayniqsa, aholio‘rtasida “halollik vaksinasi”, ya’ni pok vijdon, adolatva javobgarlik hissini shakllantirish juda sustketmoqda.
Viloyat ma’naviyat va ma’rifat markazi qoshidakamida 5 ta ixtisoslashgan targ‘ibot guruhi tashkiletilishi zarur. Ularda faqat ma’ruzachi emas, balki turli sohalarda tajribaga ega olimlar, diniy ulamolarva boshqa ziyolilar qatlami ishtirok etishi kerak.
Haftaning bir kunini “Ma’naviy targ‘ibot kuni” debbelgilash va viloyat bo‘ylab aholi bilan ochiq muloqotlar, savol-javoblar, jonli suhbatlar o‘tkazish yaxshi samarabyeradi. Chunki bu tadbirlar orqali odamlar dunyoda va yurtimizda bo‘layotgan voqealar, ularning sabab va oqibatlari haqida to‘g‘ri ma’lumotga ega bo‘ladi. Milliy va diniy qadriyatlarimizni tushunib, ularni saqlash va himoya qilishga qiziqishi ortadi. Muhimi, beparvolik kamayib, “halollik vaksinasi” tarqaladi. Natijada jamiyatdagi turli illatlar, ayniqsa, korrupsiya kabi salbiy holatlarni bartaraf etishda katta qadam qo‘yiladi.
Ma’naviyat – qalb ozig‘i
Viloyatimiz tuman va shaharlarida ma’naviy-ma’rifiy targ‘ibot ishlari hamon bir tizimga tushgani yo‘q. Oqibatda, ayniqsa, yoshlar turli ijtimoiy tarmoqlardagi shubhali ma’lumotlarga ishonib, axborotdan “zaharlanyapti”.
Shu bois har hafta uchun dolzarb bir mavzu tanlanib, o‘sha mavzu asosida qisqa va ta’sirli ma’naviyma’ruzalar matni tayyorlanishi lozim. Bunda yetakchi olimlar, psixologlar va boshqa mutaxassislardan iborat maxsus kyengash tashkil etilishi maqsadga muvofiq. Ular tayyorlagan ma’ruzalar elektron tarzda mahallalarga yuboriladi va mahalladagi faollar, mutaxassislar yordamida “Ma’naviyat kuni” sifatida xalq orasida tarqatiladi. Natijada odamlar nafaqat o‘z hududida, balki mamlakatimiz va dunyoda bo‘layotgan o‘zgarishlardan xabardor bo‘lib boradi. Yangi islohotlarni tushunadi, ularda faol qatnashishga intiladi. Asosiysi, xalqimizda milliy qadriyatlarimizni, urf-odatlarimizni asrash hissi oshadi.
Yana bir jihat, shuncha axborot to‘foni ichida odamlar yaxshini yomondan, haqiqatni soxtalikdan ajrata oladigan “immunitet”ga ega bo‘ladi. Ularning yot g‘oyalar, “feyk”xabarlar, yomon niyatli targ‘ibotlarga qarshi turishiosonlashadi.
Mahallada sartarosh bo‘lsa, uzoqqa borilmaydi
Ba’zan oddiy xizmatlar - kitob do‘koni, sartaroshxona, tikuvchilik sexining yashayotgan hududimizda bo‘lgani hamturmushda katta ahamiyat kasb etadi. Ammo ayrim mahallalarda haligacha sartaroshxona yo‘q. Sochini oldirish uchun odamlar yo‘lga chiqishga majbur. Nega? Axir, bu muammoni hal etish qiyin emas-ku!
Buning uchun mahallada aholining sartaroshgaehtiyojini aniqlab, ishni tashkil etish kifoya. Bundan,avvalo, odamlar rozi bo‘ladi, yosh yigit-qizlar uchun ish o‘rni yaratiladi. Qolaversa, sartaroshlik kasbiga qiziqqan yoshlarni bugungi “Monomarkaz”larda o‘qitish imkoniyati bor.
“Uyda xizmat”ga ehtiyoj bor
Bugungi tezkor hayotda odamlar vaqtini tejashga o‘rgandi. Birgina oziq-ovqat mahsulotlarining uyga yetkazib berish xizmati joriy etilayotgani fuqarolarganafaqat qulaylik yaratmoqda, balki iqtisodiy ehtiyojga aylandi.
Hozir ovqatlanish shoxobchalari onlayn buyurtma qabul qilib, tayyor taomni eshikkacha olib kelib, to‘y-ma’raka yoki oilaviy tadbirlaringiz uchun maxsus guruh yuborib, barcha xizmatlarni zimmasiga olyapti.
Ayniqsa, ayollar ham ishlayotgan bugungi zamonda bu kabi xizmatlar nafaqat foydali, balki kerak ham. Chunki bu xizmat ko‘rsatayotganlar uchun – ish, ularning mehnatidan foydalanayotganlar uchun – qulaylik.
Ziyorat turizmi qalbni oziqlantiradi
Samarqand tarixiy shahargina emas, ma’naviyat maskani ham. Bu imkoniyatdan to‘la foydalanyapmizmi? Yo‘q. Imom Buxoriy, Mahdumi A’zam, Shohi Zinda – bu nomlar faqatgina musulmonlar uchungina emas, butun insoniyat uchun muqaddas va qadrli.
Bu muqaddas joylar haqidagi kitoblarni turli tillarga tarjima qilib, o‘sha ziyoratgohlarning o‘zida sotish yo‘lga qo‘yilsa, bu ham ma’naviy, ham iqtisodiy foyda keltiradi.
Nazarimda, Imom Buxoriy majmuasi qayta ta’mirdan chiqarilgach, uning ochilish marosimini xalqaro miqyosda nishonlash, butun musulmon olamini taklif qilish zarur.
Qolaversa, Imom Buxoriy majmuasidan Samarqandshahri markazigacha muntazam avtobus qatnovi tashkil etilsa, ham xorijlik, ham mahalliy ziyoratchilarga qulay bo‘ladi.
Mehmonxonalardagi xizmatlar xalqaro darajaga chiqarilishi kerak. Chunki myehmon bizdan rozi bo‘lib ketsa, albatta, yana qaytib keladi.
Turizm qishloqlari – yashirin xazina
Darhaqiqat, viloyatimizda tashkil etilayotgan turizmqishloqlari, turistik markazlar biz uchun misli ko‘rilmagan imkoniyat. Ammo ulardan foydalanish darajamiz ancha past.
Sayyoh Samarqandga keldimi, u faqat Registon bilan cheklanib qolmasin. Qishloqlarni ko‘rsin, urf-odatlarimiz bilan tanishsin, hunarmandchilikmahsulotlari tayyorlanish jarayonlariga bevosita guvoh bo‘lsin.
Tajribamdan kelib chiqib aytadigan bo‘lsam, aksariyat hollarda xorijlik sayyohlar xalqimizning turmush tarzi, milliy urf-odatlari va qadriyatlarimizga qiziqadi. Ularga bunday imkoniyatni yaratib berolsak, sayyohlarning Samarqandda qolish kunlari uzayadi. Bu esaqo‘shimcha foyda, degani. Yana, ko‘proq odam ish bilan ta’minlanadi, kambag‘allik kamayadi.
Qisqa qilib aytganda, xalqqa yaqin, zamonaviy va madaniy xizmatlarni joriy etish viloyat taraqqiyotining kalitiga aylanadi.
Mamayunus Pardayev,
SamISI professori, iqtisodiyot fanlari doktori.
Iroda Pardayeva,
SamDChTI dotsenti.